AUDITORI DE BALES DE PALLA
EMPLAÇAMENT:
Finca Sorigué, Partida de Rufea, entre N-II i camí de Rufea
PROMOTOR:
Berta Puigdemasa Acebrón / Fundació Sorigué.
DISSENY, ESCENOGRAFIA I DIRECCIÓ MUNTATGE:
Puigdemasa Arquitectes SLP
DATA PROJECTE: MAIG-JUNY-2017
DATA EXECUCIÓ:
Segat ordi 09/06/2017
Embalat palla 12/06/2017
Inici muntatge 14/06/2017
Concert 16/06/2017 06/07/2017
MUNTATGE :
MUNTATGE AUDITORI: Tractorista Sorigué
LLUM: Vtècnics.
SO: Josep Caparrós i Vtècnics
VIDEO: Ismael Boldú, Xavier Pijuan (imatges dron).
COL·LABORADORS:
Sorigué, Ajuntament de Lleida, Generalitat de Catalunya, Diputació de Lleida IEI, AV Arqués de Rufea.
TIPOLOGIA : EFÍMERA
Aquest auditori de bales de palla es va construir, per acollir el concert “els 4 Elements”, composat i interpretat per Ivan Gràcia i Berta Puigdemasa dins el cicle Entre Arpes 2017. De la mateixa manera que la música és efímera, es va proposar la construcció d’un espai efímer, amb la mínima afecció sobre el medi ambient, amb l’ús de recursos naturals renovables i zero residus generats en tot el procés, Es tracta d’una acció que integra natura, música i arquitectura dins el paisatge de l’Horta de Lleida. El lloc on s’emplaça és una finca d’unes 16 Ha, propietat de l’empresa Sorigué, situada a la partida de Rufea, entre el riu Segre, als peus de Gardeny i amb la ciutat i la Seu Vella al fons. Com a material i element modular de construcció de l’auditori, s’opta per usar temporalment les bales de palla de la mateixa finca. L’auditori es formalitza a través d’una geometria dinàmica en espiral generant un espai fluït entre exterior infinit i interior delimitat. Es tracta d’una espiral de dos centres dibuixada com una seqüencia de punts, que a la realitat són 50 columnes de bales de palla apilades de tres en tres. L’auditori consta de dos espais, un d’accés, que actua com silenciador acústic del soroll exterior i l’altre el pati de cadires ordenades en cercles concèntrics al voltant de l’escenari amb capacitat per a 450 persones assegudes. La llum artificial completa l’escenografia de l’espai, passant en continuïtat de la llum crepuscular de les 22:00h, inici del concert, al banyat de les columnes de bales de palla amb pars led RGBW, fent-se evident la seva existència així que es va fent de nit i en complicitat amb la música; de la mateixa manera es passa del blau cel de la cúpula de l’Univers, al negre absolut de la nit, puntejada amb la llum dels astres. La integració de natura, música i arquitectura arrenca del propi material utilitzat, un material viu dins un cicle de vida tancat, “extret” del mon agro-alimentari. Inicialment va ser llavor d’ordi sembrada a la terra a finals d’hivern, gràcies a l’aigua es va convertir en un camp verd acaronat per l’aire. A finals de primavera, aquell camp d’ordi es torna un pla daurat per la calor (foc) del sol a punt per a ser segat. Un cop separat el gra de la palla, aquesta és recollida en bales cilíndriques d’unes dimensions aproximades d’1,8m de diàmetre per 1,10m d’alçada i uns 300Kg de pes cadascuna. És en aquest moment que aquest producte és desviat de la cadena alimentària i passa a ser material de construcció per uns dies, emprant la maquinària pròpia de l’activitat agrícola per la construcció de l’auditori. Un cop acabat el concert i desmuntat l’auditori, el material es retornat a la cadena alimentària, deixant el mínim rastre damunt del lloc. A partir d’aquí la palla és transportada fins la granja Mollé, propietat de la mateixa empresa Sorigué, on serà jaç i aliment per als porcs que transformaran la palla en fem, i aquest serà adob per a la mateixa terra sembrada un any abans. Amb aquesta darrera fase es tanca el cicle de vida anual d’un material viu, que ha permès una creació artística.